رواية خفايا القدر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اسماء صلاح 


البارت السابع والعشرين من خفايا القدر

توقفنا لما راح فكري والده الطفلة وحط ايده علي كتفها زوجته

 وقال لها : ان شاء الله خير ماتقلقيش ياسميرة ونظر لها مالك يا سميرة 

سميرة والداتها الطفلة بدون تعليق 

فكري والده الطفلة قال بخوف وبصوت مرتفع: سميرة سميرة 

نظرة له والداته وراحت وقالت بخوف : مالك يا فكري بتزعق ليه 

وبينظر فكري لزوجته وقال لها بخوف : الحقني يا ماما سميرة مش بترد عليها 

وبتنظر لها والداته  وحطت ايدها  علي كتفها وقالت بخوف : ليه ايه سميرة انتي سمعني رد عليها يابنتي 

 سميرة بدون تعليق 

وهزتها والداته وقالت  بخوف : هو ايه اللى حصلها 

فكري والده الطفلة قال بخوف :  معرفش انا نظرة لها وكانت بتحكي معها اللي جنبها وبعد كده معرفش ايه اللي حصل 

ونظرة والداته للدكتورة ملك وقالت بخوف : واللي جنبها مالها 

 ونظرة فكري والده الطفلة للدكتورة ملك وقال بخوف : معرفش ماهي لو كانت صحية كانت تحكلنها على اللي حصل بس انا معرفش مالها هي كمان ووقف اسمعي ياماما انا هروح اشوف أي دكتور علشان يطمنها وانتي خليكي هنا معها 

والداته قالت بقلق : طيب متتاخرش 

 ونظر فكري والده الطفلة لزوجته وقال بخوف : مش هتاخر بس خلي بالك عليها 

والداته قالت بقلق : طيب 

ومشي والده الطفلة مسرعا لينادي الدكتور 

وحطت جدة الطفلة يدها علي كتفها وبتنظر لغرفة العمليات وقالت 









بقلق :  يارب كون معانا والعملية تنجح وتعدي علي خير يارب 

في مكتب الدكتورة اميرة :

وقعدة الدكتورة اميرة علي الكرسي وقالت لنفسها بتوتر : وبعدين بقي معقول العملية لسه مخلصتش لغاية دلوقتي وقامت من علي الكرسي ورايحه جاي في المكتب  ماهي لو كانت خلصت كنت سمعت صوت بره أو أي حاجة زي المرة اللي فاتت بس لسه ماحصلش حاجة وياتري الدكتور فؤاد هيطردها المرة دي ولا هيسمحها بس بس لا المرة دي اكيد هيطردها علشان الحالة بنت شخصية مهمه ومش مسموح فيها ايه غلط انا هقعد اقول يمكن ويمكن مانزل اشوف ايه اللي بيحصل تحت وراحت وفتحت الباب لا بلاش احسن لبقي في وضع شك احسن خليني بعيد ولما اسمع صوت ابقي اطلع زي الدكاترة الباقين احسن وقفلت الباب وراحت وقعدت علي الكرسي 

أمام غرفة العمليات :

جيه والده الطفلة  مسرعا معها الدكتورة نهال وراح أمام زوجته وقال بخوف : اهي يادكتورة مش عارف مالها قاعدين نكلمها ومبتردش علينا مش عارف مالها 

الدكتورة نهال قالت بإبتسامة خفيفة : ما تقلقش انا هكشف وشوف 

ونظرة جنبها وقالت لنفسها باستغراب : ايه ده الدكتورة ملك بتعمل ايه هنا المفروض تبقي في العمليات قعدها هنا بتعمل ايه ومالها باين عليها فقدت الوعي ياتري ايه اللى حصل معها  

جدة الطفلة قالت بقلق : شوفها مالها يادكتورة وقولنها ايه اللي حصل معها 

ونظرة الدكتورة نهال  لها وقالت : ها حاضر وبتكشف عليها 

وبينظر فكري والده الطفلة الي غرفة العمليات وقال بقلق : لسه محدش تطلع من غرفة العمليات ياماما 

ونظرة والداته له وقالت بقلق : لسه 

وخلصت الدكتورة نهال كشف علي والداته الطفلة 

ونظر فكري والده الطفلة قال بقلق : خير  يادكتورة 

ونظرة جدة الطفلة الي الدكتورة نهال 

الدكتورة نهال قالت بإبتسامة خفيفة : ماتقلقوش هي بس في حالة صدمة 

جدة الطفلة قالت بقلق : بس هي مابتردتش علينا يادكتورة 

الدكتورة نهال قالت : ماهي الصدمة بتعمل كده 

فكري والده الطفلة قال بخوف : وايه اللي عمل عندها صدمة هي كانت من شويه بتكلم وبتبكي وكانت بتكلم مع اللي جنبها من شوية ومش عارف ليه سكت فجأة 

ونظرة الدكتورة نهال للدكتورة ملك  قالت  لنفسها بقلق : يا تري ايه اللي اتكلمت فيه يا دكتورة ملك مع والداته الطفلة 

فكري والده الطفلة قال بخوف : وهي هتفضل ساكتة علي طول 

ونظرة الدكتورة نهال وقالت : ها لا الصدمة دي مؤقت بتجي من ضغط عصبي أو نتيجة حاجة ماكنتش متوقعها او حاجة متوقعها وحصلت فمقدرتش تستحملها علشان كده عملت عندها صدمة بس ماتقلقش هي مؤقت وان شاء هتخف بس حضرك متعرفش هي اتكلمت مع اللي جنبها في ايه 

فكري والده الطفلة قال بخوف : لا معرفش وحتي معرفش اللى جنبها مالها واحدة جوه في العمليات طلعت وقعدتها كده 

ونظرة الدكتورة نهال للدكتورة ملك و قالت لنفسها باستغراب :طلعوها من غرفة العمليات ليه ياتري حصل ايه جوه علشان طلعت من العمليات اكيد حصل حاجة جوه بس اغم عليها ليه لاهااااا انا معتش فاهمة حاجة وحطت ايدها علي وشها وقالت بقلق : دكتورة ملك يا دكتور 

جدة الطفلة قالت بقلق : طيب يادكتورة وهي هتفوق امتا 

ونظرة الدكتورة نهال لها وقالت : مش عارفة ايه اللي حصل معها 

جدة الطفلة قالت بقلق : انا أقصد مراته ابني 

الدكتورة نهال قالت : اه لا ماتقلقيش هي صدمة مؤقت وهتفوق 

جدة الطفلة قالت بقلق : يارب تفوق 

وقومت الدكتورة نهال الدكتورة ملك وحطت ايدها علي كتفها ومشوا رايحه بيها علي مكتبها 

ودخلت الدكتورة نهال مكتبها وهي سندها الدكتورة ملك وقعدتها علي الكرسي وقعدت علي الكرسي وهي بتلمس كتفها وقالت لنفسها 










بتعب :اه يكتفي ونظرة لها وقامت وجابت زجاجة مياه من علي المكتب وفتحتها ورشت شويه علي وجهه الدكتورة ملك وقعدة أمامها علي الكرسي وحطت الزجاجة جنبها علي المكتب

وبدأت الدكتورة ملك تفوق وفتحت عيونها ونظرة أمامها بشوش وقالت : انا فين 

الدكتورة نهال قالت:انتي في مكتبي يادكتورة 

أمام غرفة العمليات:

وطلع الدكتور فؤاد من غرفة عمليات وجري عليه والده الطفلة وقال بخوف وقلق ولهفة : خير يادكتور 

الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : الحمدلله العملية نجحت 

جدة الطفلة قالت بقلق : يعني يادكتور هتبقي كويسة 

الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : ان شاء الله احنا هنحطها تحت الملاحظة الساعات الجايه وان شاء الله خير

فكري والده الطفلة قال بقلق : مش العملية نجحت امال هتبقي تحت الملاحظة ليه 

الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : علشان نطمن اكتر 

جدة الطفلة قالت بلهفه : طيب ممكن نشوفها 

الدكتور فؤاد قال : دلوقتي لا 

فكري والده الطفلة قال بقلق : علشان خاطري يادكتور حتي لو من بعيد المهم نشوفها 

الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : طيب هي دلوقتي انتقلت للعناية المركزة هتشوفها من بره علشان حالتها متسمحش لاي زيارة 

فكري والده الطفلة قال بفرحة : شكرا يادكتور 

ومشي الدكتور فؤاد وعلى وجهه علامات الغضب بما حدث جوه في غرفة العمليات ورايح علي مكتبه 

وراح فكري والده الطفلة الي زوجته وقال لها بإبتسامة :سميرة العملية بتاعت بنتنا نجحت وان شاء الله هتخف انا عارف إنك سمعني 

والداته قالت بإبتسامة  وبتبكي:  يلا يا سميرة قومي علشان تشوفيها 

وقومها زوجها فكري ومشوا ورايحين الي العناية المركزة 

أمام العناية المركزة : 

ونظرة فكري والده الطفلة أمامه الي ابنته في العناية المركزة وقال بإبتسامة : شوفتي ياسميرة بنتنا بقت كويسة وان شاء الله هتخرج 

جدة الطفلة قالت بإبتسامة وبتبكي : ان شاءالله يا ابني 

وحركت والداته الطفلة عينها ونظرة الي ابنتها في العناية المركزة وقالت بصوت مرتفع : بنتي بنتي 

ونظر فكري زوجها لها وقال بإبتسامة : انتي اتكلمتي ياسميرة  وبسها راسها اشكرك يا رب 

ونظرة جدة الطفلة لها وقالت بإبتسامة وبتبكي : الحمدلله يارب 

ونظرة والداته الطفلة لزوجها وقالت بلهفه وبتبكي : بنتي بنتي 

فكري قال لها بفرحة : الحمدلله العملية نجحت والدكتور طمني وقالي أنها هتبقي كويسة 

والداته الطفلة قالت بإبتسامة وبتبكي : بجد هتبقي كويسة امال هي قلتلي انها ماتت ليه 

ونظر فكري زوجها لها وقال باستغراب : هي مين اللي قالتلك انها ماتت

وبتنظر والداته الطفلة لابنتها وقالت له :اللي كانت قعدة جنبي

وبينظر فكري زوجها لها وقال باستغراب : اللي كانت مغمة عليها جنبك

والداته الطفلة قالت : اه

فكري زوجها قال بدهشة :  ايوه علشان كده  مستحملتش وحصلك الصدمة انا مش عارفة ازاي تقولك كده 

ودخل الدكتور فؤاد مكتبه وعلي وجهه علامات الغضب وقعدت علي الكرسي ودخل وراها الدكتور مجدي وقال : انا مش قولتلك بلاش هي وقعد واهو طلع كلامي مظبوط

ومسكت الدكتور فؤاد سامعة التليفون وقال بغضب : أماني خلي الدكتورة ملك تجلي بسرعة 










أماني الممرضة : حاضر يادكتور 

وحط  السماعة من يده وقال بعصبية : إزاي  تعمل كده فى غرفة العمليات  

الدكتور مجدي قال بعصبية : ما انا قوتلك يادكتور بلاش تدخل غرفة العمليات بس انت اللي اصريت ياعمرها محصلت إن دكتورة تعمل كده في غرفة العمليات الحمد لله إن المريضة محصلهش حاجة والا كانت هتبقي كارثة 

الدكتور فؤاد قال بغضب : معاك حق يا دكتور مجدي 

وراحت أماني علي مكتب الدكتورة ملك وخبطت علي الباب ولكن لم يرد أحد فدخلت وبتنظر وقالت لنفسها باستغراب : يا دكتورة مش موجودة هيكون راحت فين يعني وخرجت وراحت علي مكتب الدكتور فؤاد مدير المستشفى وخبطت علي الباب

الدكتور فؤاد قال بغضب : أدخل

ودخلت أماني الممرضة وقالت :الدكتورة ملك مش موجودة في مكتبها يافندم 

وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي وقال بعصبية وبصوت مرتفع : اقلبي عليها المستشفى لما تلقيها وخليها تجلي اتفضلي 

أماني الممرضة : حاضر وخرجت وبتدور عليها في المستشفى وخبطت علي الباب  الدكتورة اميرة

الدكتورة اميرة قالت : اتفضل 

دخلت أماني الممرضة وقالت : الدكتورة ملك مجتش عندك يادكتورة 

الدكتورة اميرة قالت باستغراب : لا ليه 

أماني الممرضة وقالت : أصل الدكتور فؤاد عاوزها ضروري 

الدكتورة اميرة قالت : لامجتش عندي 

أماني الممرضة وقالت : شكرا يادكتورة بعد اذنك

الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : العفو 

وخرجت أماني الممرضة من مكتب الدكتورة اميرة ووقفت وقالت لنفسها : هي رايحة فين بس ربنا يستر 

الدكتورة اميرة وهي في مكتبها قالت لنفسها بإبتسامة : اكيد اشتغلت الحبية علشان كده الدكتور فؤاد عاوزها ضروري

وراحت أماني الممرضة علي مكتب الدكتورة رانيا وخبطت علي الباب

الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : اتفضل

ودخلت أماني الممرضة وقالت : هي الدكتورة ملك مجتش عندك يا دكتورة

الدكتورة رانيا قالت باستغراب : لا مجتش فيه حاجة ولا ايه

أماني الممرضة وقالت : لا أصل الدكتور فؤاد عاوزها ضروري 

الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : لا مجتش 

أماني الممرضة وقالت : شكرا يادكتورة بعد اذنك

الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : العفو










وخرجت أماني الممرضة من عندي الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : هتكون فين يعني انا قلبت عليها المستشفى كلها هتكون فين يعني 

مافيش  غير مكتب الدكتورة نهال اكيد مش عندها بس اشوف برده لتطلع عندها 

في مكتب الدكتورة نهال :

الدكتورة نهال قالت : ايه اللي حصل معاكي في غرفة العمليات 

وسرحت  الدكتورة ملك بتفكرها واتذكرت كل اللي حصل معها في غرفة العمليات واللي قالته والداته الطفلة  

الدكتورة نهال قالت : يا ملك قوللي يمكن اقدر اساعدتك لو في مشكلة ولا حاجة

ومسك الدكتورة ملك راسها وقالت : بدون تعليق 

الدكتورة نهال قالت : يعني مش عاوزها تقولي براحتك  علي فكرة انا مش فضولية  انا كنت عاوزة اساعدتك مش اقدر 

ووصلت أماني الممرضة علي  مكتب الدكتورة نهال وخبطت علي الباب

الدكتورة نهال قالت : اتفضل

ودخلت آمال الممرضة وقالت : الدكتورة ملك ماااا ونظرت ايه ده انتي هنا يادكتورة وانا قلبت عليكي المستشفى كلها 

ونظرة لها الدكتورة ملك وهي حطها يدها على راسها وقالت : ليه فيه حاجة

أماني الممرضة وقالت : الدكتور فؤاد عاوزك ضروري 

ونظرة الدكتورة ملك لها وللدكتورة نهال وقالت بإرتباك : عاوزني---------------نتبع

بقلم : Asmaa Salah


                الفصل الثامن والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×